مقاله

طبق چیست ؟

طبق چیست ؟

طبق چیست و وظیفه‌ای در خودرو دارد؟

شاسی خودرو یک عضو ثابت و بدون حرکت و غیر قابل تعییر شکل است اما در مقابل آن سیستم تعلیق خودرو مجموعه‌ای از اجزا متحرک است که در طول حرکت خودرو به طور دائم جابجا شده و حرکت می‌کنند و در این میان طَبَق قطعه‌ای است سیستم تعلیق را به شاسی متصل می‌کند. به این ترتیب می‌توان به وظیفه مهم و فشار کاری زیاد طبق پی برد. در این مطلب قصد داریم مروری بر کارکرد و دلایل خرابی طبق داشته باشیم.

طبق خودرو چیست؟

طبق خودرو قطعه ای فلزی است که در دو سر دارای بوشهای محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد. طبق های در برخی موارد از نظر ظاهری شبیه به حرف A هستند چرا که از سمتی که به شاسی خودرو متصل می شوند دارای دو محور هستند که در این حالت به آنها جناغی نیز گفته می شود.

نوع دیگری از طبق خودرو وجود دار که طبق محوری خوانده می‌شود و یکپارچه است. در این نوع از طبق خودرو، بوش دو سر طبق و محل اتصال سیبک در وسط قرار دارد هرچند سیبک گاهی به یک سمت تمایل دارد و این مسئله بسته به سیستم تعلیق خودرو متفاوت است. نیروی وارده به شاسی از راه بوش به طبق و از طبق به سگ‌دست و سیبک منتقل شده و در پایان به میل موج‌گیر و فنر می‌رسد و به شکل دمپ شده دوباره به شاسی خواهد رسید.

سازندگان خودرو با توجه به نوع سیستم تعلیق هر خودرو از طبق های مختلفی استفاده می کنند و بنابراین ممکن است در هر دو محور خودرو و یا تنها در یکی از محورهای خودرو از طبق استفاده شود. البته ممکن است بر حسب سیستم تعلیق مورد استفاده در خودرو آن وسیله نقلیه فاقد چنین قطعه ای باشد. محل قرارگیری طبق ها نیز ممکن است در نیمه بالا و یا نیمه پایین چرخ وسیله نقلیه باشد که بنا بر محل قرارگیری به آن طبق بالا یا طبق پایین گفته می شود. امروز با گسترش استفاده از سیستم فنر و کمک فنر یکپارچه استفاده از طبق بالا کاهش پیدا کرده و اکثر خودروهای امروزی طبق پایین هستند. همچنین محل اتصالات طبق ها دارای بوش هایی است که وظیفه اتصال طبق به شاسی بر عهده آنهاست.

خرابی طبق خودرو

طبق خودرو طوری طراحی شده که فشار و ضربه زیادی را تحمل کند، اما در نهایت یک قطعه با طول عمر محدود است. بیشتر فرسایش و خرابی طبق به نوع رانندگی صاحب خودرو بستگی دارد. وسایل نقلیه‌ای که به طور منظم با روشی خشن یا روی سطوح بدون سنگفرش رانده می‌شوند، عملکرد طبق را سریع‌تر کاهش می‌دهند، که همین موضوع می‌تواند تأثیر منفی بر هندلینگ، راحتی و ایمنی خودرو داشته باشد.

سه نوع آسیب اصلی و عمده طبق خودرو شامل آسیب فریم، آسیب بوشینگ و آسیب مفصل توپی است. آسیب به فریم می‌تواند ناشی از زنگ زدگی، خم شدگی شدید یا شکستگی در اثر ضربه یا برخورد شدید باشد. آسیب بوش معمولاً در طول زمان به دلیل سایش و پارگی رخ می‌دهد. در آخر، مفصل توپی به دلیل قطعات متحرکی که همیشه در تماس هستند مستعد ساییدگی و یا حتی ترک خوردن است.

طبق آسیب دیده علائم مختلفی از جمله لرزش وسیله نقلیه، فرمان سرگردان، ناهماهنگی، لرزش چرخ‌ها، صداهای غیرعادی ساییدگی، نوسانات ترمزگیری و سایش ناهموار آج لاستیک را نشان می‌دهد. اگر یک یا چند مورد از این مشکلات رخ دهد، تعویض طبق خودرو ضروری خواهد بود. یک مکانیک متخصص می‌تواند در مورد نیاز یا عدم نیاز به تعویض طبق خودرو شما را راهنمایی کند.

نشانه‌های خرابی طبق چیست؟
ازآنجایی‌که طبق اصلاً در چشم راننده نیست، عموماً رانندگان از مشکلات آن خبر ندارند و این مشکلات را تا زمانی با خود می‌کشند که نهایتاً به حادثه منجر می‌شود. اصلی‌ترین و شایع‌ترین نشانه خرابی طبق، صدای تق‌تق و جیرجیر در جلوبندی است. بوش‌های پلاستیکی و فلزی طبق وقتی به‌مرورزمان مستهلک می‌شوند، سروصدا می‌کنند. اگر به این سروصداها بی‌توجهی شود ممکن است باعث بروز مشکلات بزرگ‌تری در خودرو شود.

طبق اصل را چگونه تشخیص دهیم؟

طبق هر چند در ظاهر قطعه ساده‌ای است اما استحکام، طراحی و ساخت آن تاثیر زیادی در کارکرد درست خودرو و دوام قطعات جلوبندی دارد. تشخیص طبق اصل و غیر اصلی برای خریداران و حتی تعمیرکاران تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل باید این قطعه را از فروشنده مطمئن خریداری کنید تا از خسارات بعدی در امان باشید.

برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید.

گروه دیجی رفان با تضمین کیفیت و اصالت کالا این امکان را برای شما فراهم آورده است تا بتوانید به سادگی و از طریق لینک برای خرید طبق خودروی خود اقدام کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن این قطعه را که دارای کارکردی مهم و ضروری می باشد، دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *